Za pierwszy moment najbardziej intensywnego rozwoju fizycznego w życiu dziecka uważa się wiek 5-6 lat.

Dziecko rozwija się skokowo. Najszybsze zmiany w sprawności fizycznej zachodzą między 4 a 5 rokiem życia. Dlatego uważa się, że w wieku 5 lat dziecko wchodzi w złoty wiek motoryczności. Wówczas bardzo szybko uczy się wzorców ruchowych, płynnie opanowuje nowe umiejętności, plastycznie potrafi posługiwać się swoim ciałem. Następuje ogromny rozwój w zakresie motoryki – szybkości, siły, wytrzymałości, koordynacji oraz gibkości.

Umiejętności ruchowe nabyte w tym złotym okresie motoryczności zapisują się głęboko w pamięci mięśniowej. Wydobycie ich po kilku latach będzie dużo prostsze niż wyrobienie ich w wieku późniejszym. Pominięcie rozwoju ruchowego w wieku dziecka 5-6 lat będzie skutkowało dużo mniejszymi możliwościami w następnych latach, a pewnych umiejętności nie da się w ogóle przyswoić.

Bardzo ważne są wszechstronne formy ruchu – zabawy biegowe, wyścigi, czworakowanie, pełzanie, wspinanie się po drabinie, płynne chodzenie po schodach, chwytanie, rzucanie i kopanie piłki, skakanie (na dwóch, na jednej nodze), pokonywanie przeszkód, ćwiczenia akrobatyczne, siłowanie poprzez przeciąganie, pchanie, ćwiczenia z ciężarem własnego ciała.

W wieku 5-6 lat dziecko potrafi:

  • wykonać mostek z leżenia,
  • stać na rękach przy ścianie,
  • przemieszczać się na rękach trzymane za nogi (taczka),
  • wykonywać przewroty w przód,
  • stać na głowie przy ścianie,
  • wykonywać przerzut bokiem (gwiazda),
  • w leżeniu na plecach unosić nogi w górę (świeca) i przenosić je za głowę,
  • czołgać się pod przeszkodą (małym płotkiem, krzesłem),
  • przeskakiwać przez małe płotki,
  • chwytać piłkę odbitą od ziemi,
  • przeskakiwać przez ruchomą linę (szczur),
  • rzucać piłkę w górę i w przód,
  • stosować zasady w zabawach (berek zamrażarka, berek przekazywany, berek lawina, murarz, zbijak zapamiętywanka, dwa ognie, …),
  • kręcić hula hop na biodrach, ręce, skakać przez hula hop jak przez skakankę,
  • przeciągać linę,
  • jeździć na rowerze, łyżwach, rolkach, nartach.

Drugie apogeum motoryczności pojawia się między 9 a 10 rokiem życia u dziewcząt i 11 a 12 rokiem życia u chłopców.

Komentarze są wyłączone